The guidance should be sought as bride and sustenance

Assalamualaikum

Bismillahirrohmanirohim..

Ok..mesti blur lagi dengan tajuk post tu kan.why?.Ok, here..I want to share something that I thought it would be nice with all of you.Actually, I got this from Wardina Saffiyah website.
 
" Hidayah perlu dicari, macam juga jodoh dan rezeki "
 
That true right..hidayah bukannya dapat datang dengan macam tu ja..bergolek macam bola guli.. Ya lah, kita sebagai insan yang memiliki sifat yang baru.Akan kebenarannya juga dimana kita tidak boleh menanti hati yang terbuka untuk menerima sesuatu , yang penting adalah usaha untuk mencarinya. Kita kadang2 meminta kepada-Nya tetapi usaha tidak ada.
 
Contoh :
 
" Aku ingin mendapat 9A+ "
 
Tapi tiada langsung untuk berusaha untuk mendapatkannya.Macam mana kah? Ya lah..tak mungkinlah 9A akan dapat seperti menulis diatas kertas...haha..Usaha untuk mencari kejayaan adalah titik permulaan kepada setiap manusia. Malahan apa kita sedar kah bahawa setiap hari kita memohon petunjuk daripada Allah. Setiap hari kita solat 5 waktu apa kita mengerti ayat dalam Surah Al- Fatihah iaitu " Tunjukilah kami jalan yang lurus ". Apa kita memahami maksudnya ataupun sekadar membacanya untuk menyempurnakan solat.
 
Hidayah kata Mufti Ismail Menk tempoh hari di dalam kuliahnya, perlu dicari dengan kesungguhan dan kepayahan. Struggle. Dengan keringat perjuangan. “Those who struggle in Allah’s way, the doors of Allah will open in their way” Mereka yang berjuang untuk ke jalan Allah, yang cuba dan berusaha akan dibukakan pintu kearahNya”
 
........................................
 
Kadang2 aku juga merasai benda yang sama dimana hati ini rasa tidak tenteram kerana masih belum ada something dalam hidup ini yang belum sempurna dan lengkap.Terasa diri ini banyak buat benda jahat dan tak pernah untuk perform sebaik-baiknya.Kadang2 aku rasa aku down sangat dan rasa hidup aku ni macam tak tentu arah.Ada hal itu hal ini, Tak terurus langsung.Mungkin ini disebabkan dosa aku yang berlambak la kot.And yang paling ketara sekali apabila I can't accept people exceed me...Astafirullah...Egonya aku!!!..Hakikat.Sebab aku rasa diri aku nie tak tahu apa2 dan cetek sangat sebab ya lah semua orang ada talent sendiri..Ya Allah, aku nak ubah segalanya...time aku nak ubah schedule aku..Aku memohon Allah membuka hati ku seluas-luasnya..Amin.
 
 
 
 
 InsyaAllah....
 

No comments:

Post a Comment